© Baykuş Haber

TEInin ürettiği yerli ve milli havacılık motorları İDEF Fuarında yerini aldı

TUSAŞ MOTOR SANAYİİ AŞ (TEI), GELİŞTİRDİĞİ YERLİ VE MİLLİ MOTORLARIYLA İDEF’23 FUARINDA YERİNİ ALDI. MOTORLAR HAKKINDA BİLGİ VEREN TUSAŞ MOTOR SANAYİ GENEL MÜDÜRÜ PROF. DR. MAHMUT FARUK AKŞİT, “BURADA İHA MOTORUMUZ, HEM HELİKOPTER MOTORUMUZ BULUNUYOR. YURT DIŞI SATIŞLARIMIZ ŞUAN CİDDİ GÜNDEMİMİZ. HATTA İLK SİPARİŞİMİZİ ALDIK. TF10000 MOTORUMUZ KIZILELMA, ANKA-3 O SINIFTAKİ İHA’LARI UÇURA BİLECEK GÜÇTE GERÇEK ANLAMDA KÜÇÜK BİR SAVAŞ UÇAĞI MOTORU. ONUN YERLİLİK ORANI DA GAYET YÜKSEK. AYNI ZAMANDA SKORSKYLERİMİZ İÇİN ÜRETTİĞİMİZ MOTORLARIMIZ DA VAR. PD170‘İ YÜZDE 90’NIN ÜZERİNDE YERLİLİK PAYINA ULAŞTIRDIK” DEDİ.

TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI), geliştirdiği yerli ve milli motorlarıyla İDEF’23 Fuarı’nda yerini aldı. Motorlar hakkında bilgi veren TUSAŞ Motor Sanayi Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, “Burada İHA motorumuz, helikopter motorumuz bulunuyor. Yurt dışı satışlarımız şuan ciddi gündemimiz. Hatta ilk siparişimizi aldık. TF10000 motorumuz KIZILELMA, ANKA-3 o sınıftaki İHA’ları uçurabilecek güçte küçük bir savaş uçağı motoru. Onun yerlilik oranı da gayet yüksek. Aynı zamanda Skorsky’lerimiz için ürettiğimiz motorlarımız da var. PD170‘i yüzde 90’nın üzerinde yerlilik payına ulaştırdık” dedi.



TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI), geliştirdiği yerli ve milli motorları Uluslararası Savunma Sanayii Fuarı İDEF’23’te sergiledi. TEI fuarda; Türkiye’nin en güçlü millî havacılık motoru TEI-TF10000’in birebir ölçekli ‘mock-up’ını, Türkiye’nin ilk milli helikopter motoru TEI-TS1400’ü, Türkiye’nin ilk millî turbodizel havacılık motoru TEI-PD170’i, Türkiye’nin ilk orta menzilli gemi savar füze motoru TEI-TJ300’ü, turbojet motorları TEI-TJ30, TEI-TJ60, TEI-TJ90U’yu, iki zamanlı benzinli havacılık motoru TEI-PG50S’yi ziyaretçilerle buluşturdu. Motorlar hakkında bilgi veren TUSAŞ Motor Sanayi Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, “Sabahtan beri heyet sayısı 10’a yaklaştı. Uzak doğudan bir ülkenin general seviyesinde müşterilerimiz ürünlerimizi sorguluyorlar. Bizim için güzel bir fırsat. Burada İHA motorumuz, helikopter motorumuz bulunuyor. Burada GÖKBEY’in motoru da var. Aynı zamanda Skorsky’lerimiz için ürettiğimiz motorlarımız da var. PD170‘i yüzde 90’nın üzerinde yerlilik payına ulaştırdık. Bunu yüzde yüz yapmak istiyor muyuz? Hayır çünkü ekonomik olmuyor. Hazır alıp takabileceğiniz ürünleri üretmek alt yapı kurmak ve buna alt yapı hazırlamak zaten mantıksız. Ama kritik bütün malzemelerini yerli olarak üretip satıyoruz. İlk önce ANKA için vermiştik 2019 yılında uçtu. ANKA ile şimdi AKSUNGUR’a seri imalata hazırlık uçuşları yapılıyor. AKSUNGUR’u da inşallah bu yıl içinde deneme uçuşlarını bitirip seri imalata girmesini hedefliyoruz. Bayraktar TB3 şuanda hazırlanıyor. Yer testlerinde onun sabırsızlıkla uçuşunu bekliyoruz. Yurt dışı satışlarımız şuan ciddi gündemimiz. Hatta ilk siparişimizi aldık.” diye konuştu.



Savaş uçağı motoru hakkında da bilgi veren Akşit, “TF10000 motorumuz devasa motorumuz. Bu motorumuz da daha büyük İHA’lar için KIZILELMA, ANKA3 o sınıftaki İHA’ları uçurabilecek güçte gerçek anlamda küçük bir savaş uçağı motoru. Onun yerlilik oranı da gayet yüksek motorun aslında bir kendi gövdesi var bir de üstüne takılan aksesuarları var. Şu anda ilk prototipte aksesuarları hazır alıp takıyoruz. Ama motorun kendisini komple biz üretiyoruz. Motorun kendisini bizzat biz üretiyoruz.” ifadelerini kullandı.



GÖKBEY motorunu büyük ölçüde yerlileştirdiklerini belirten Akşit, “GÖKBEY’in motorunda iki yıl kadar önce teslim ettiğimiz motorun aksesuarlarının büyük çoğunluğu dünya piyasasından tedarikçilerden alınıp takılmış pompalar, filtrelerdi. Ama bu yıl GÖKBEY’in üzerinde ilk insanlı uçuşunu yapan motordaki dişli kutusu bile bizimde desteğimizle geliştirildi ve üretildi. Ciddi bir kısmını yerlileştirdik. Motorun üzerinde artık yerli olmayan çok az şeyler kaldı.” dedi.

İlginizi Çekebilir

TÜM HABERLER