İSTANBUL, (DHA) – Uludağ Ekonomi Zirvesi’nde “Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin İş Yaşamı ve Refaha Katkıları” oturumunda, Türkiye’de ve dünyada kadının iş hayatının her kademe ve alanında daha iyi varlık gösterebilmesi için neler yapılabileceği, iş dünyasının önde gelen şirketlerinin bu amaç doğrultusunda ne gibi inisiyatifler aldığı ve ne gibi projeler yürüttüğü görüşüldü.
Bank of America Yatırım Bank A.Ş. sponsorluğunda gerçekleştirilen oturumun moderatörlüğünü Bank of America Yatırım Bank A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı ve Bank of America Türkiye Ülke Yöneticisi Banu Başar yaptı. Oturuma BigChefs Yönetim Kurulu Başkanı Gamze Cizreli, Meta Türkiye Ülke Direktörü İlke Toptaş, Insider Kurucu Ortağı ve CEO’su Hande Çilingir, Yıldız Holding Yönetim Kurulu Üyesi Nurtaç Ziyal Afridi ve Teknosa Genel Müdürü Sitare Sezgin katıldı.
BAŞAR: SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ADINA DAHA VİCDANLI KAPİTALİZME İLERLENİYOR
Bank of America Yatırım Bank A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı ve Bank of America Türkiye Ülke Yöneticisi Banu Başar oturumda yaptığı konuşmada, “Büyük resme baktığımızda hepimiz zor günlerden geçiyoruz. Fakat insanlık bağlamında hepimiz umutla dayanışmayla daha iyi günler için kararlı bir şekilde ilerliyoruz. İş dünyası olarak odağımız sadece büyüme ve kâr olmamalı. Günümüzde sürdürülebilirlik adına daha vicdanlı bir kapitalizme doğru ilerleniyor. Ekonominin büyümesi ve sosyal gelişim, toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamında kadın istihdamının desteklenmesi ve istihdam oranlarının yaygınlaşması ile mümkün. Kapsayıcı bir kurum kültürü ile tüm yönetici ve çalışanların kültür eşitliğine inandığı bir çalışma ortamı yaratmamız gerekiyor. Türkiye’deki tüm dünyada kadınların temsiline bakıldığında profesyonel iş hayatında kadınların genel iş gücüne katkısı yüzde 36,4; yönetimde bu oran yüzde 17 ve CEO temsilinde ise yüzde 3. Gelişmiş ülkelerde oranlar çok daha yüksek ve eşit durumda temsiliyet söz konusu” dedi.
CİZRELİ: KADINLARI TEDARİK ZİNCİRİNDE DAHA FAZLA GÖRMELİYİZ
BigChefs Yönetim Kurulu Başkanı Gamze Cizreli ise toplumsal cinsiyet eşitliğinin önemine vurgu yaparak, “Günümüzde dünyanın daha vicdanlı ve onarıcı liderlere ihtiyacı var. Aslında şirketler ve liderler sadece kendi ortaklarını daha yükseltmek dışında birçok toplumsal fayda da yaratmak zorundalar. Toplumsal cinsiyet eşitliği bu yüzden çok mühim. Kadınların bu konuda daha duyarlı olduklarını hepimiz biliyoruz. Kadın olmak, kadın çalışan olmak, kadın girişimci olmak çok kolay bir yolculuk değil. Sektörümüz özelinde kadın istihdamı düşük, zira birtakım toplumsal engeller var. Hiç olmazsa kadını tedarik zincirinde daha çok görelim. Türkiye’de kadın tarımda yüzde 40 oranlarında var olsa da sadece binde sekizi kendi işinin sahibi. Çoğu da zaten ücretsiz aile işçisi olarak çalışıyor. Devletin de kotalarla destek vererek toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak adına çalışmalar gerçekleştirmesi ve bunu el ele başarmamız gerekiyor” diye konuştu.
TOPTAŞ: KIZ ÇOCUKLARI BÜYÜDÜKLERİNDE BELLİ BİR YERDEN SONRA CESARETLENDİRİLMEYE İHTİYAÇ DUYUYORLAR
Kadınların iş dünyasında cesaretlendirilmesi gerektiğine vurgu yapan Meta Türkiye Ülke Direktörü İlke Toptaş da “Hem eşitlilik hem kapsayıcılık noktasında toplumsal cinsiyet eşitliğini bir iş olarak görmek gerekiyor. Meta Türkiye olarak hibrit çalışma oranımız yüzde 75 ve uzaktan çalışmayı ilk olarak kadınlar tercih ediyor. Pandemi sonrasında Instagram’da kadın girişimi ikiye katlandı. Yarattığımız platformda toplamda şu an grubun yüzde 89’u ihracat için bu platformda ve bu durum kadın girişimcilerin dünyaya açılması açısından çok değerli. Dijital becerilerin artması çok değerli. Kişisel beceriler olarak da kadınların geliştirilmesi, motivasyon sağlanması ve cesaretlendirilmesi gerekiyor. Maalesef kadın rol modellerin eksikliğinden kaynaklı olarak kız çocukları büyüdüklerinde belli bir yerden sonra cesaretlendirilmeye ihtiyaç duyuyor. Bu noktada rol modellerin ve sponsorlukların çok değerli olduğunu düşünüyorum” ifadelerini kullandı.
ÇİLİNGİR: EŞİTSİZLİK EN BÜYÜK MOTİVASYONUMUZ OLMALI
Insider Kurucu Ortağı ve CEO’su Hande Çilingir ise oturum kapsamındaki konuşmasında, “Dünyada fonların ve yatırımcıların gerçekleştirdiği yatırımların yalnızda yüzde 8’inin bir kadın kurucu ortağı var. Özellikle bizim gibi belirsiz ortamlarda kararların bir kısmı veriye, bir kısmı hisse dayanıyor ve kadınların hissiyatının daha yüksek olduğunu düşünüyorum. Bu durum bizlere avantaj ve mutluluk sağlıyor. Eşitsizlik en büyük motivasyonumuz olmalı. Teknoloji ve kadının bir arada olduğunda çıkan algıyla başa çıkmak ve algıyı değiştirmek için işimizin formunu iyi bilmemiz gerekiyor. Bu algıları yıkmak için, kadınların kelebek etkisi yaratmak için bir motivasyona sahip olması gerekiyor” diye konuştu.
AFRİDİ: ŞİRKETLER VE TOPLUM OLARAK ENGELLERİ KENDİMİZ YARATIYORUZ
Kadınların ekonomiye katkısının önemine dikkat çeken Yıldız Holding Yönetim Kurulu Üyesi Nurtaç Ziyal Afridi, “Yönetim kademelerimizde kadınların temsili yüzde 60, çalışanların ise yüzde 53. Nedenleri sorguladığımız zaman, aslında şirketler ve toplumsal kesimler olarak kendimize engeller koyduğumuzu göreceğiz ve aslında bunlar kendi yarattığımız engeller. Çeşitli faaliyetlerde kadınların ekonomiye katkısı göz ardı edilmemeli. Kadın start-up kurucularının yatırımlarını fonlamaya öncelik veriyoruz. Bütün şirketlerimizde böyle bir inisiyatif başlattık. Şirket olarak kendimize engeller koyuyorsak, bunları aştığımız zaman sadece cinsiyet eşitliği değil, kendimizi kısıtladığımız birçok konuda da önümüzü açmış olacağız. Kadınların çalışma hayatına ve tedarik değer zincirine katılımlarına teşvik edilmesi için çalışmalarımızı sürdürüyoruz” ifadelerini kullandı.
SEZGİN: TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ OLMASI GEREKTİĞİ YERE GELENE KADAR BUNA ODAKLANMALIYIZ
Yönetim kadrosunda kadın temsilinde mesafe kat ettiklerini söyleyen Teknosa Genel Müdürü Sitare Sezgin de “Biz kadın olarak kendi cam tavanlarımızı kendimiz yaratıyoruz. Nedense siyaset, iş dünyası ve üretimde kadın istihdamında yüzde 50 oranlarına çok seviniyoruz. Aslında bunun devlet tarafından desteklenerek uzun süreli politikalarla olması gereken sayılara ulaşması gerekiyor.Kadın liderlerin çoğunlukta olduğu şirketlerdeki farka bizzat şahit oldum. O yüzden ben de bir kadın yönetici olarak İK projelerinde eşitlik ilkesiyle hareket edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Kadın yönetici sayısını artırmak için organizasyon gelişim programlarına önem vermek gerekiyor. Kadın çalışan oranımız geçtiğimiz 2 yılda yüzde 39’dan yüzde 51’e çıktı. Yönetim kadrosunda yüzde 40’lara ulaşmış durumdayız ama tabii ki bu oranlar yeterli değil. Toplumsal cinsiyet eşitliği, olması gerektiği yere gelene kadar buna odaklanılması gerekiyor” dedi.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.