Femvertising ile Reklamlar Yeniden Yazılıyor
29 Ocak 2024, Pazartesi 18:30Femvertising, yeni dönem reklam, pazarlama ve iletişim çalışmalarında kullanılan bir modeldir. Femvertising, “feminism” ve “advertising” kelimelerinin bir araya gelmesiyle oluşan bir kelimedir. Adından da anlayacağınıza göre femvertising, kadınların toplumsal hayat içerisinde yaşadığı aksaklıkları ve karşılaştığı sorunları vurgulayan reklam kampanyasıdır.
Femvertising nasıl ortaya çıktı?
Femvertising, özellikle üçüncü dalga feminist akım ile birlikte yükselişe geçmiştir. Modern dünyamızda, reklamlar hala kadının bedeni üzerinden nesnelleştirilerek üretilmeye devam eder. Femvertising, yapılan bu stereotipleri yok etmek için ortaya çıkmış reklam kampanya türüdür. Bu reklamların amacı aynı zamanda kadın müşterilere ulaşarak onların belirli kalıplar içerisinde yaşamalarına engel olmaktır.
Geleneksel reklamlar hep kadınların bedenleri üzerinden ya da kadınlarının yerinin ne olması gerektiğiyle ile ilgili reklamlar düzenlenmiştir. Femvertising, bu reklamlara karşı çıkarak her yaştan her ırktan her kadını desteklemek amacıyla reklam kampanyaları yürütmüştür.
Neden Önemli?
Reklamlar, kitleleri etkileyen, kitleyi yönlendiren bir manipülasyon aracıdır. Reklamlar, biz farkında bile olmadan ne yapacağımıza, nasıl davranacağımıza, nasıl düşüneceğimize karar verir. Bu yüzden kadınların yaşadığı eşitsizlikleri vurgulamak ve cinsiyetçi ideolojileri baltalamayı amaçlayan femvertising akımı çok önemlidir.
Başarılı Örnekler
Reklamları incelediğimiz zaman başarılı Femvertising örneklerinde şunlar vardır:
Dove- Gerçek Güzellik: Dove markasının 2004 yılında başlattığı güzellik kampanyası en önemli Femvertising reklamlarından birisidir. Bu reklam da kadınların belirli güzellik kalıplarına sıkıştırılmadan, her kadının farklı görünüşe sahip olması düşüncesi ile yer verilmiştir.
Nike- Bizi Böyle Bilin: Nike’ ın 2017 yılında yayınladığı reklam kampanyası da oldukça etkileyici Femvertising örneğidir. Bu reklamda nike amatör ve profesyonel sporcu kadınların başarılarını kutluyor ve sporcu kadınlara karşı kalıpların yıkılmasını amaçlanmıştır.
Femvertising Feminizm İçin Ne Yapıyor?
Femvertising, sadece kadın eşitliği sağlamak için değil aynı zamanda markalaşmak için de kullanılır. Markaların günümüzde sadece hizmetlerini iyi sunması veya ürünlerinin farklılık yaratması yeterli değildir. Günümüzde tüketicinin en çok baktığı şeylerden birisi de markaların sosyal sorumluluk olarak ne yaptığıdır. Markalar da tüketicilerin dilinden konuşmak için sürdürülebilirlik, kadın- erkek eşitliği, lgbt gibi konularda sosyal sorumluluk projeleri ve reklam kampanyalarını düzenlerler. Bu reklamlar sadece ticari midir? Yoksa altında sosyal sorumluluk amacı taşır mı? Bu markalardan markalara, reklamları düzenleyen ekiplere kadar değişebilir. Gerçek olan tek bir şey var ki reklamların stereotipleri pekiştirdiği... O yüzden femvertising yapılması gereken bir reklam modelidir...
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.